Jak wybrać lokalizację dla klubu fitness?

grafika strona

Wybór odpowiedniej lokalizacji jest kluczową decyzją determinującą sukces klubu. Jest to też etap inwestycji, w którym inwestorzy popełniają błędy  trudne do zniwelowania w późniejszym okresie.

Dlatego bardzo ważną kwestią jest przeanalizowanie wszystkich aspektów związanych z potencjałem budynku, w którym ma być klub fitness zanim przystąpimy do negocjacji warunków wynajmu.

Jak wybrać najlepszą lokalizację dla klubu fitness? Na co należy zwrócić uwagę?

Potencjał rynku

Standardowo przyjmuje się, że obszar oddziaływania klubu na daną populację to promień o zasięgu 15 min jazdy samochodem. Wartość ta powinna się wahać w zależności od modelu klubu. Jeśli planowane jest otwarcie klubu low-costowego to promień ten powinien być szerszy, a w przypadku klubów butikowych dużo węższy. To proste badanie pomoże oszacować liczbę potencjalnych klientów do których klub może dotrzeć. Należy również ocenić potencjał ekonomiczno-demograficzny społeczeństwa.

Geolokalizacja

Musimy być świadomi, że umiejscowienie klubu w konkretnym środowisku będzie determinowało segment naszych klientów. Dlatego należy zdecydowanie brać pod uwagę czy jest to lokal w centrum handlowym lub parku handlowym, w centrum miasta, na obrzeżach miasta czy w ramach dużego osiedla. Należy zwrócić uwagę na sąsiedztwo, które powinno generować dodatkowy ruch potencjalnych klientów np. market, sklep spożywczy, kino, basen. Wybór lokalizacji wg. powyższych kryteriów będzie wpływał na docelowy model biznesowy potencjalnego klubu.

Potencjał walk-in

Idealna lokalizacja sama w sobie powinna być reklamą. Dlatego bardzo ważne jest zwrócenie uwagi na przepustowość ulic i arterii przebiegających bezpośrednio w sąsiedztwie budynku. Im więcej ludzi mija nasz klub tym większa szansa, że sami do niego wejdą. W zależności od skuteczności działu handlowego walk-iny generują od 40-60% nowych członków. Dlatego kluczowe jest widoczność budynku z ulicy, możliwość oddziaływania na klientów poprzez branding budynku, a idealną sytuacją jest gdy z ulicy widać ćwiczących ludzi.

Parking

Jeden z ważniejszych elementów biznesu w branży fitness. W myśl zasady „no parking no business” jest to warunek, który musi spełnić dobra lokalizacja dla klubu fitness. Ważne żeby parking był darmowy dla naszych członków klubu oraz dodatkowo żeby była wystarczająca liczba miejsc. Nic tak nie irytuje klientów jak brak możliwości zaparkowania i długie spacery do klubu. Tak więc powinien być zlokalizowany bezpośrednio przy budynku. Współdzielenie miejsc parkingowych ze sklepami wielkopowierzchniowymi nie jest złym pomysłem ponieważ w przypadku sklepów i klubów fitness peak time’y się nie pokrywają.

Komunikacja

Dobra lokalizacja to nie tylko dojazd samochodem. Ważne żeby znajdowała się w bliskiej odległości od dużych skupisk ludzi, a przede wszystkim komunikacji miejskiej. Daje to szansę na dotarcie do młodszego segmentu klientów (uczniowie/studenci), którzy wypełnią klub w godzinach mniej obleganych przez pozostałych klubowiczów.

Aspekty techniczne

Przed podjęciem decyzji o wyborze lokalizacji należy zwrócić uwagę na układ pomieszczenia. Dużo trudniej zarządza się klubem, który funkcjonuje na kilku piętrach niż na jednym poziomie. Również układ przestrzenny będzie determinował sukces klubu. Im bardziej będziemy w stanie zoptymalizować i wykorzystać przestrzeń tym więcej ludzi klub będzie w stanie przyjąć. Brak strat na zbędnych ciągach komunikacyjnych, dostęp do światła dziennego czy łatwo ustawne przestrzenie.

Wszystkie te elementy należy starannie przeanalizować przed podjęciem negocjacji warunków czynszowych. Ostateczna decyzja powinna jednak być uzależniona również od warunków czynszowych, warunków fit-out’u i zapisów w umowie. Ten i inne tematy z pewnością omówię dokładniej w kolejnych publikacjach.

 

 

 

Powrót do listy